Werkwijze
De begeleiding van de kinderen/jongeren is in te delen in verschillende stappen;
Stap 1: Het intakegesprek
De eerste stap in de samenwerking is een geheel vrijblijvend en kostenloos intakegesprek. Bij dit eerste gesprek bent u als ouders/verzorgers samen met uw kind aanwezig. Tijdens dit gesprek breng ik uw hulpvraag en verwachtingen in beeld. Vanzelfsprekend krijgen u en uw kind ook de mogelijkheid om vragen aan mij te stellen. Want het is heel belangrijk dat u een goed beeld krijgt van mij en van de begeleiding die ik uw kind kan bieden.
Stap 2: Het handelingsplan
Als er is besloten dat ik uw kind ga begeleiden bij het leerproces, dan neem ik toetsen af en stel ik een handelingsplan op. In het handelingsplan wordt aangegeven wat de leerdoelen zijn en op welke manier en met behulp van welke methodes we uw kind gaan helpen. Hierbij wordt een inschatting gemaakt van de periode waarin remedial teaching nodig is. Bij het opstellen van het handelingsplan wordt rekening gehouden met uw wensen. Aangeraden wordt om de begeleiding af te stemmen met school, zodat alle betrokkenen op één lijn zitten.
Stap 3: De sessies Wanneer het handelingsplan door beide partijen is goedgekeurd, zullen de sessies van start gaan.
Stap 4: Tussentijdse evaluatie
Er is gelegenheid om tussentijds te evalueren.
Stap 5: Eindevaluatie Wanneer de geplande sessies zijn afgerond worden de ontwikkelingen en eventuele nieuwe leerdoelen in kaart gebracht. In overleg zullen wij met behulp van deze eindevaluatie besluiten de RT te verlengen of te beëindigen. Bij verlenging wordt er een nieuw handelingsplan opgesteld waarin staat welke leerdoelen er centraal staan. Bij beëindiging is het gesprek bedoeld om wederzijdse ervaringen uit te spreken en tevens om de samenwerking voor alle betrokkenen op een prettige manier te beëindigen.