Janske  van de Ven

Remedial Teaching


Remedial Teaching (RT) wil zeggen dat er hulp wordt verleend aan kinderen/jongeren die (pedagogisch/didactische) hulp nodig hebben. Dit zijn vaak kinderen/jongeren die door een bepaalde leer- en of gedragsprobleem/stoornis op een lager dan gemiddeld niveau functioneren. Voorkomende leerstoornissen zijn dyslexie, dyscalculie en dysorthografie. 

Daarnaast kan er RT gegeven worden aan kinderen/jongeren die hoger dan het gemiddelde presteren, ook zij kunnen de extra aandacht en zorg gebruiken. 

Naast didactische ondersteuning vindt er ook ondersteuning plaats voor kinderen/jongeren met (gedragen)stoornissen of met een diagnose binnen het autismespectrum.

De hulp houdt om te beginnen in dat de gegevens van het kind in kaart gebracht worden door middel van een intakegesprek, toetsen, testen en/of observaties. De RT-er probeert hiermee een helder beeld te krijgen en zo te ontdekken wat de te leren vaardigheden zijn. Wanneer dit duidelijk is (diagnose) wordt er een handelingsplan opgesteld. In een handelingsplan staat onder andere welke doelen bereikt moeten worden. In de sessies zal er naar gestreefd worden deze doelen te bereiken. Het handelingsplan wordt iedere 4 maanden bijgesteld. 


RT in het kort:
• individuele begeleiding 
• planmatig werken: signalering, diagnosticering, remediëring, evaluatie
• doelgericht en intensief werken met het kind
• hulp op maat n.a.v. een hulpvraag
• aanleren van vaardigheden om met leerprobleem /-stoornis te kunnen omgaan
• ervoor zorgen dat het kind op zijn/haar eigen school kan blijven
• een plan maken dat in de groep gebruikt wordt wanneer de RT'er er niet bij is
• informatie verstrekken aan het kind en betrokkenen